Reflektion utifrån kursplanen i Musik

Jag som lärare vill att mina framtida elever ska känna glädje när de tänker på ämnet musik. Genom att undervisa i musik öppnar man flera dörrar än att enbart lära sig att sjunga och spela instrument. Elever lär sig att respektera andra, våga ta plats samt se varandra och sig själva på ett nytt sätt. Musiken utvecklar den sociala gemenskapen och kan påverka elevernas identitetsutveckling. Därför är musiken en så viktig del i skolans undervisning.

För att kunna undervisa i musik på ett så utvecklat sätt som möjligt så behöver det finnas en del saker på skolan. Till att börja med skulle jag vilja ha ett specifikt musikrum så eleverna får ett avbrott från det vanliga klassrummet eftersom jag tycker att musikundervisningen ska vara ett avbrott mot den mer teoretiska undervisningen. Men man kan även använda sig av musik i de teoretiska ämnena. Sedan skulle det vara bra om det fanns instrument så det räckte till en halvklass i alla fall, då skulle jag kunna planera på så sätt att ibland ha halvklass när vi ska träna på att spela instrument. Jag vill ha halvklass för att få möjligheten att kunna ge alla elever det stöd de behöver för att lära sig ett instrument men vill även ha helklass när vi ska träna på sång. Jag vet inte hur många timmar jag kommer kunna lägga på musiken i skolschemat men skulle önska att kunna ha två halvklass tillfällen i veckan samt en helklass.

Jag vill ha helklass när vi tränar på sång för att många elever kan känna sig obekväma att sjunga när det är färre röster, det kan kännas som att sin egen röst låter högst och så vill man inte ta i ordentligt. En annan farhåga kan vara respekten för sina klasskamrater, att någon skrattar eller gör sig lustig av någon annan. Skrattet kan bero på en egen nervositet och ett sätt att få bort uppmärksamheten från sig själv. Därför är det viktigt att jag är tydlig mot mina elever att det inte är tillåtet att göra sig lustig på någon annans bekostnad och att vi alla tränar tillsammans. Jag kommer lyfta vikten av att våga och försöka, ingen elev kommer vara tvingad till att medverka men förhoppningen är att de känner sig trygga nog att testa.

Kommentera

