BOM Musik- Temaidé

Vi valde att ha temat Vänskap! Utifrån vårat tema valde vi två lekar, två sånger och en klappramsa som även den innehåller sång.

Lekar:

Kramkull: Det är som vanlig kull med en kullare men när man blir kullad ska man stå still tills någon ”räddar” en genom att ge den kullade en kram.

Pomperipossa: Barnen går runt i en ring på golvet och häxan går utanför ringen. Tillsammans säger de ramsan och när de kommer till ”sten” kryper alla elever ihop till stenar och får inte titta. Häxan slänger sin filt över och när häxan knackar tre gånger i golvet då får alla barnen utom den som är under filten sätta sig upp och kolla omkring. Då frågar häxan vem som är gömd under ”mossan”. Barnen får då gissa vem som är gömd.
Alla: ”Pomperi pomperi possa
Går över sten och mossa
När hon trampar på en gren
Förvandlas barnen till sten!”
Häxan: ”Pomperi pomperi possa
vem har jag gömt under min mossa?”

Sånger:
Äppelmelodi: ”Om du har ett äpple vill du dela det med mig, i en äppelmelodi? Eller tar du hela äpplet för dig själv och inte får någon melodi? Dela med sig eller snåla, en vanlig fråga får man tåla. Om du har ett äpple vill du dela det med mig eller tar du hela själv?”

Bästiscalypso: ”Alla vill ha en bästis, en bästis vill alla ha. Alla vill ha en bästis, det vill ju också jag. En bästis ska vara bussig för då kommer jag va bussig tillbaka. Skratta åt samma saker som jag brukar skratta åt och gråter samma gråt.”

 Klappramsa:

”Give me five, give me ten, du ska alltid va min vän”

Kommentera

