BOM Bild 5C- Bildanalys på ”The Bewitched Mill”

”The bewitched mill”

Detta är ett konstverk av Franz Marc. Franz föddes i Tyskland den åttonde februari år 1880 och dog den fjärde maj 1916. Konstverket skapades år 1913 och nu kan man se det på The Art Institute of Chicago.

Franz har målat den här bilden med oljefärg på canvas. Bilden föreställer ett vattenfall i Italien mellan staden Merano och en skog. Franz har använt varma färger och blandat starka och mildare färger med varandra för att skapa ett milt intryck. Det är inga skarpa färgändringar utan färgerna går i ton med varandra, vilket bidrar till en naturlig känsla i bilden. Konstverkets titel refererar till en magisk harmoni som Franz upplevde på den platsen mellan det mänskliga livet, husen och kvarnen på vänster sida av vattenfallet och naturen, djuren och träden på höger sida.

Direkt när jag såg bilden kände jag att den tilltalade mig. Den har mycket klara och ljusa färger vilket är något jag föredrar. När jag ser bilden kan jag nästan höra hur vattnet porlar i vattenfallet och höra fåglarna kvittra. För mig är det en bild som utstrålar lugn och lycka.

Jag läste att Franz hade ett stort intresse för djur och deras liv. Han försökte fånga världen utifrån djurens sätt att reflektera på världen. En fråga han ställde sig själv var ”Finns det någon mer mystisk tanke än att föreställa sig hur naturen reflekteras i djurens ögon?”. Jag tror att han ville fånga lugnet och harmonin i denna natur som tillåter djuren att leva fritt.

https://www.google.com/culturalinstitute/beta/asset/the-bewitched-mill/hQHNOEvPPErV1Q

Kommentera

