BOM bild 5A- Auskultation

När vi kommer till Bror Hjorts hus är eleverna och pedagogerna redan inne, de har ätit lunch där och är nu redo att gå på konstvandringen. Eleverna är lite otåliga och har svårt att sitta still och vara tysta. Konstpedagogerna som ska hålla i vandringen ställer sig framför elevgruppen men säger inte till att eleverna ska vara tysta utan väntar in eleverna. Stämningen blir lugnare och eleverna lyssnar uppmärksamt. Elevgruppen delas upp och det blir sju barn i varje grupp med en konstpedagog och en pedagog.

Vandringen börjar med att eleverna får sitta i en ring på golvet i Bror Hjorts vardagsrum med konstpedagogen. När alla sitter ställer konstpedagogen frågor till barnen om Bror Hjort och konsten i vardagsrummet. Konstpedagogen är noga med att eleverna inte talar i mun på varandra och hon visar med hela handen vems tur det är att tala. Sedan visar konstpedagogen olika skulpturer som Bror Hjort har gjort och mer om Bror Hjorts bakgrund.

Efter det delar konstpedagogen ut utklippta former och ber eleverna säga deras ”namn”. Varje elev får två former. Då får eleverna ställa sig upp och kolla på den första tavlan, eleverna ska se om någon av deras former passar in i tavlan. Detta är ett sätt att använda estetiska lärprocesser för att stötta upp lärande av andra kunskaper, i detta fall de geometriska formerna (Bendroth Karlsson, Karlsson Häikiö, 2014, s.35). Konstpedagogen låter eleverna tänka efter själva en stund sedan hjälper hon till. Vi går runt till flera tavlor i vardagsrummet och sedan ett till rum och alla eleverna hittar sina former på olika tavlor tillslut. Det är väldigt lättsam stämning i gruppen och eleverna är fokuserade och medverkar gärna i samtal om tavlorna. Konstpedagogen talar glatt och tydligt, det märks att hon uppskattar sitt arbete.

När alla elevernas former är hittade sätter eleverna sig ned i en halv cirkel på golvet igen och konstpedagogen sätter sig framför dem. Då börjar konstpedagogen tala om att färger kan ha olika nyanser, hon använder sig av att jämföra den blåa nyansen på några av elevernas byxor för större förståelse. Eleverna uppskattar det och börjar diskutera färgerna på flera av deras klädesplagg. Sedan tar konstpedagogen upp att det finns varma och kalla färger, eleverna får illustrera med kroppen om de uppfattar färgen som varm eller kall.

Sedan går vi ner till ett skaparrum där eleverna ska få skapa egna bilder utifrån de former de fick tidigare. Innan de får börja göra sina bilder går konstpedagogen igenom hur de ska göra och hon gör en egen bild där eleverna får bidra med sina egna tankar. Hon målar det som eleverna föreslår och visar då att det inte finns något rätt eller fel. Efter det ställer konstpedagogen öppna frågor om färgblandningar och förklarar hur man ska använda vattenfärg på bäst sätt. Sedan får eleverna börja med sina egna bilder.

När eleverna är klara med sina bilder sätter de sig igen i en ring och får var och en presentera vad sin bild föreställer och hur de använt sin form. Genom hela besöket har konstpedagogen agerat som samtalsledare och det gör hon även nu, ställer ledande frågor och berömmer allas bilder.

Första samlingen:
konst10

Går runt  och talar och tittar på konsten samt letar efter sina former:

Andra samlingen, eleverna illustrerar en kall färg med kroppen:
konst5

Samling nere i skaparrummet:
konst6

Eleverna sitter och målar & en bild som en flicka målade där hon använde sin form (cirkel) som ett halsband:

Sista samlingen där de fick presentera sin bild och förklara hur de använde sin form medan konstpedagogen höll på bilden:
konst9

Bendroth Karlsson, Marie, Karlsson Häikiö, Tarja, Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv, 1. uppl, Lund, 2014

Annonser

En reaktion på ”BOM bild 5A- Auskultation

  1. Bra! Dina observanta iakttagelser på din auskultation ger dig bra tips i din lärarroll.

    Du har bild-dokumentation från de olika momenten under besöket. Det hade varit intressant att även se närbilder från när barnen arbetade med uppgiften. Det är en konst att fånga lärprocessen, men om man lyckas kan sådana bilder vara en utgångspunkt för givande lärsamtal både med kollegor, med eleverna och med föräldrar. Ta med det som en utmaning, att försöka fånga lärprocessen i bild.
    /Birgitta:)

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s