BOM bild 9A- Sol och måne i varma och kalla färger

Länk: http://arteascuola.com/2015/04/sun-and-moon-in-warm-and-cool-colors/

Tidsomfattning: Tre 45-minuters lektioner.

Årskurs: 3.

Mål:
-Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för- och bakgrund (Lgr11, sid. 29).
-Teckning, måleri, modellering och konstruktion (Lgr11, sid.29).

Konkretiserade mål:
-Veta vilka som är varma färger och vilka som är kalla färger i färgcirkeln.
-Använda sig av olika färger och metoder för att få liv i sin bild (blyertspenna, akrylfärg, färgpennor och turspenna).

Undervisning:
Lektion 1: Visa och diskutera färgcirkeln, visa vilka färger som är varma och vilka som är kalla. Eleverna får blanda färgerna för att skapa en färgcirkel utifrån en mall. Denna färgcirkel ska eleverna sedan använda sig av i uppgiften.

Lektion 2: Vi börjar lektionen med att presentera uppgiften och visa några exempel. Eleverna får varsitt vitt tjockt A4 papper. De ska börja med att skissa med blyertspenna en stor cirkel i mitten av pappret. Sedan ska de skissa ett sträck mitt på pappret, ena sidan ska vara en halv sol med varma färger och andra ska vara en halv måne med kalla färger. Efter det ska de skissa hur de vill ha bakgrunden, kanske randigt eller vågigt mönster eller enfärgat. Innan vi börjar måla ska eleverna även skissa ögon, mun och näsa på sin sol och måne. När de är klara med det får de börja måla med akrylfärg. Nu ska de använda sin färgcirkel för att se vilka färger de vill använda och vilka som är kalla och varma.

Lektion 3: Nu har akrylfärgen torkat och eleverna ska nu få dekorera bilden med mönster genom att använda färgpennor även nu med varma färger på ena sidan och kalla färger på andra. Sedan ska eleverna fylla i sina blyertsskissningar med turspenna för att skapa starkare konturer i bilden.

Bedömning:
Jag skulle bedöma huruvida barnen är aktiva och deltar i skapandet, använder de alla metoderna för att skapa sin bild? Jag skulle även bedöma hur de använder sig av de varma och kalla färgerna.

Genomförbarhet:
Jag anser att det här är genomförbart med en helklass så länge introduktionen har vart tydlig och alla eleverna har medverkat vid alla tre tillfällen. Har någon missat en lektion får jag instruera den eleven enskilt så resten av klassen kan fortsätta med sitt.

Tillämpning:
Eleverna visar sina kunskaper om färgcirkeln genom att genomföra detta. Eftersom ett av de konkreta målen var kunskap om de varma och kalla färgerna i färgcirkeln så har de uppnått målet om de har färdigställt sin bild. Alla elever har möjlighet att genomföra detta eftersom de får själva bestämma hur avancerad de vill göra sin bild.

Källor: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2575

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s