BOM Bild 7c- Hållbar utveckling, filmreflektion och bilduppgift.

Filmreflektion:
Jag tycker att det här filmprojektet har gett många positiva lärdomar, det har varit kul att lära sig göra stop motion filmer med hjälp av de olika apparna, iMotion, GreenScreen, GarageBand och iMovie, vi fick använda oss av i filmskapandet. Apparna har vart roliga att prova på och det känns väldigt bra att ha kunskap om dessa appar när jag kommer ut i yrkeslivet. Jag känner att spela in filmer i stop motion är något jag gärna kommer introducera i min framtida klass.

Det var roligt och lärorikt att spela in filmerna men det var pilligt och krävande så det krävs tålamod. Därför tänker jag att det är viktigt när jag ska använda detta i min klass att eleverna inte har tidspress när de ska spela in filmerna då det kan bidra till dålig stämning och sämre tålamod.

Bilduppgift:
En bilduppgift som jag skulle göra i mitt klassrum med temat ”Hållbar utveckling” är att eleverna får skapa ”Skrot teater”.

Eleverna får i uppdrag att ta med sig återvinnings material hemifrån tex. en schampoflaska, tom juicekartong eller glasburk. De ska skapa teaterdockor utav återvinnings materialet. Eleverna får själva bestämma vad teaterdockan ska föreställa och välja fritt hur de väljer att ska skapa den. Tillsammans skapar vi sedan en dockteater scen av återvunnen kartong och eleverna delas in i grupper för att skapa en pjäs med sina handgjorda karaktärer.

Eleverna får sedan spela in sina pjäser en grupp i taget på scenen med iMovie.

Lektionen efter de har spelat in sina pjäser har vi filmpremiär!

Efter premiären får eleverna dela med sig om sina tankar runt varför de tror att vi använde återvinningsmaterial som teaterdockor istället för att köpa riktiga teaterdockor. Vilka fördelar det finns med att använda återvinningsmaterial. Även om att skillnaderna i pris jämfört med nya teaterdockor vilket leder oss till att alla barn inte har råd med nya dockor så därför kan skapande från återvinningsmaterial bidra till hållbar utveckling både för ban och för miljön.

Genom denna uppgift får eleverna möjlighet att delta aktivt i arbetet för hållbar utveckling, de får en förståelse för hållbar utveckling både på ett naturvetenskapligt plan och på ett ekonomiskt plan. Som Björneloo säger ”Miljöundervisning är inte bara naturvetenskap utan måste innehålla element från ekonomi, kultur, historia, politik osv.” (Björneloo, 2011, sid. 44)

Annonser

En reaktion på ”BOM Bild 7c- Hållbar utveckling, filmreflektion och bilduppgift.

  1. Tack för att du delar med dig av din positiva erfarenhet. Ett projekt att den här typen innehåller alltid både positiva och negativa erfarenheter. Det negativa kan man förhoppningsvis lära sig av så att man slipper göra samma misstag i nästa projekt. De positiva är bra att lära sig att lyfta fram som lärare. De positiva erfarenheterna är de vi ska bygga vidare på så att vår undervisning hela tiden kan utvecklas på ett stimulerande sätt.
    Du har gett ett bra exempel på en lektionsidé på temat hållbar utveckling. Kul idé med skrotteater!
    Bra jobbat!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s